معرفی ابزار  هنر بافتنی و آشنایی با اصطلاحات بافت و نقشه خوانی (دومیل)

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 2537
نویسنده پیام
yalda آفلاین


ارسال‌ها : 1055
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 21
تشکر شده : 23
معرفی ابزار هنر بافتنی و آشنایی با اصطلاحات بافت و نقشه خوانی (دومیل)
آشنایی با ابزار هنر بافتنی

به طور کلی ۳ نوع میل بافتنی موجود است


۱- میل بلند 2- میل گرد یا سیمی 3-میل دو سر


۱- میل صاف : به صورت جفت می باشد که در اندازه های ۲۵-۳۰ و ۳۵سانتیمتری موجود است.شکل میل صاف وکشیده است و در سایز های شماره ۲ الی ۱۰ موجود می باشد.هر چه ضخامت نخ نازکتر باشد از میل شماره پایین تر و هر چه ضخامت نخ بیشتر باشد از میل های ضخیم تر استفاده می شود.معمولا سایز میل که برای هر نوع نخ استفاده شود بر روی لیبل های دور کاموات درج شده است.برای کسانی که بافت آنها معمولا سفت میشود و قادر به بافت های شل تر نیستند بهتر است دقیقا شماره میلی که روی لیبل کاموا درج شده را بکار ببرند.افرادی که بافت متوسطی دارند (نه خیلی شل و نه خیلی سفت) بهتر است از شماره درج شده روی کاموا یک شکاره پایین تر استفاده کنند (مثلا اگر کاموا ۴ تا ۴٫۵ باشد بهتر است با شماره ۳ تا ۳٫۵ کار کنند). افرادی که بافت آنها خیلی شل می باشد بهتر است از شماره روی لیبل کاموا ۲ شکاره پایین تر استفاده کنند.


۲- میل گرد یا سیمی :این نوع میل از یک جفت میل کوتاه که بوسیله سیم نایلونی به هم متصل میباشد درست شده است که گاهی اوقات استفاده از این نوع میل برای افراد تازه کار کمی سخت می باشد.برای نرم تر شدن سیم نایلونی و جلوگیری از پیچش آن در حین کار می توانید سیم نایلونی را بمدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون ظرف آب گرم قرار دهید.بهتراست از آب داغ لوله آب گرم استفاده شود زیرا آب داغ در حال جوش به سیم نایلونی صرمه وارد میکند.از آنجایکه در حین بافت با میل گرد یا سیمی بیشتر وزن لباس روی سیم قرار میگیرد و از این رو کار با این نوع میل بهتر و آسان تر است.


۳- میل دو سر :این نوع میل معمولا از ۴ تا ۵ عدد تشکیل شده است و هر دو سر میل دارای نوک تیز و کشیده می باشد.برای استفاده از این نوع میل نیازی به برگرداندن کار در انتهای هر رج نمی باشد بلکه می توانید تا اواسط دانه ها را با یک سمت میل از وسط دانه ها به بعد را با سمت دیگر میل ببافید.در واقع کار را دائما دور می زنید و بافت بدون درز به شکل لوله ایی به دست خواهید آورد.

دو نکته در مورد انتخاب میل بافتنی
۱) میل های بافتنی با طرح ها و جنس های مختلف موجود می باشد ؛

مثلا :

۱- نوع پلاستیکی۲- نوع چوب بامبو۳- نوع تلقی۴- نوع تفلون۵- نوع استیل۶- نوع آهنیامروزه از نوع میل آهنی بسیارکمتر استفاده می شود زیرا این نوع میل به دلیل وزن زیاد آن فشار زیادی را به انگشتان و مچ دست وارد می کند.معمول ترین و رایج ترین نوع میل بافتنی امروز میل تفلون یا استیل می باشد که به دلیل وزن کم و سبکی آن کاملا قابل استفاده میباشد ودانه ها در این دو نوع میل به راحتی سر می خورند و بافت سریع تر و آسان تر انجام می شود.میل های نوع چوبی و پلاستیکی وزن کمی دارند ولی خیلی لغزنده نیستند و در هنگام بافت در اثر گرما انعطاف پیدا میکنند و سعت کار با آنها کمتر میشود.۲) نوک بعضی از میل ها تیز و کشیده وبعضی دیگر گرد و کند است

کاربا میل هایی که نوک تیز و کشیده دارند به مراتب راحت تر از میل های کند است.برای بافت های محکم با نخ های به ضخامت متوسط و نازک بهتر است از این نوع میل استفاده شود.این وسایل هم برای راحتر تر شدن بافتنی هستش ( نه حرفه ای شدن ) یعنی کسایی که حرفه ای هم نیستن می تونند استفاده کنند.








1- رج شمار - وسیله جالبیه واسه کسایی که می خواین کار های بزرگ ببافن مثلا 100 رج .... از این استفاده می کنند که قاطی نکنند .

2 - متر
3 - قلاب پیچ : وقتی بافتنی کار می کنید ( با 2میل ) برای پیچ درست کردن لازمه مثلا جای 2تا گره روی قلاب رو عوض کنید ... واسه همین باید از روی میل بیاد بیرون و جاشون عوض بشه ... وقتی این کارو می کنید ممکنه گره در بره و کار خراب بشه ... برای اینکه این اتفاق نیوفته با این قلاب ها نگه هش می دارید ( شکل کج ش هم واسه همینه)

4 - گره شمار : مثلا شما برای یه کاری لازمه 100 تا سر بندازید . با این حلقه ها هر 10 تا که می بافید یه علامت می زنید اینجوری مجبور نیستید هی بشمارید ببینید 100 تا شد یا نه . ( به جای این می تونید از سنجاق قفلی استفاده
کنید)
5 - سوزن های بزرگ : واسه کار روی بافتنی ( سوزنی که کاموا ازش رد میشه )

6- یه مدل دیگه گره شما که شبیه سنجاق قفلی درست شده ... ( گره شمار : مثلا شما برای یه کاری لازمه 100 تا سر بندازید . با این حلقه ها هر 10 تا که می بافید یه علامت می زنید اینجوری مجبور نیستید هی بشمارید ببینید 100 تا شد یا نه . ( به جای
این می تونید از سنجاق قفلی استفاده کنید)
7 - قیچی ( خودم با این قیچی ها راحتر کار می کنم مخصوصا واسه توپک درست کردن این خیلی خوبه ... سرش خیلی نازکه)
8- رج شمار - قبلا توضیح دادم
9 - متر

10 - انواع مدل های قلاب پیچ که بالا درباره ش توضیح دادم




این هم میل گرد هستش که در بالا توضیح داده شد ... واسه کار های گرد استفاده میشه مثل کلاه و اینا


خوب خیلی ها سوال می کنند چه میلی بگیرم چه قلابی بگیرم ! چند تا سر بندازم ! ( حتما متن زیر رو بخونید کسایی که در مورد میل و قلاب و کاموا سوال می کنید ...

خیلی راحته چه جوری بفهمید ...

این عکس زیر رو نگاه کنید






اولین چیزی که توی این عکس می بینید نوشته 4 .... کاموا هم مثل لباس سایز داره از سایز 0 شروع میشه = که برای بافتن با انگشت هستش یا قلاب ... خیلی نازکه
سایز 1 = بافت جوراب و لباس نازک بچه و ... و قلاب سایز 2 = قلاب ... ولباس های نازک
سایز 3= معمولی واسه بافتنی
سایز 4 = نرمال برای بافتنی
سایز 5 = کاملا کلفت
سایز 6 = کاملا خیلی کلفت

( این چیزایی که گفتم بستگی به کارتون ... داره حتما واسه جوراب نیست .... مثلا واسه رومیزی ... که باید نازک باشه یا ... ازین چیزا )

خوب 2 تا علامت بعدی خیلی خیلی مهمه ... اولیش برای بافتنی هستش ... یعنی اگر بخواید با این کاموا کار کنید میل سایز 5.5 mm لازم دارید یا به واحد آمریکا و .... میل سایز 9 لازم دارید ....

خارج مربع نوشته 4*4 و طرف دیگه نوشته 22 ، r

r یه معنی row یعنی ردیف هستش یعنی اگر یه مربع 4*4 با این کاموا ببافید .... 22 ردیف میشه 16

s هم تعداد بافت ساده رونوشته ( از این قسمت می تونید تناسب ببندید که چنتا سر بندازید .)

شکل بعدی قلاب هستش پس یعنی قلابی که برای این کاموا لازم دارید 6.5 mm هستش یا قلاب سایز k

شکل بعدی که بیشتر خانم ها می دونند ... روش ششستشو هستش ... روی این کاموا می تونه آب تا 104فارنهایت دما داشته باشه یا 40 درجه سانتیگراد

آشنایی با نخ و کاموا


۱ – کامواهایی با الیاف نخی
این نوع کاموا ها از مواد کمتری برخوردارند.برای استفاده لباس های خنک و بهاری بیشتر از این نوع کاموا استفاده میشود.در هنگام شستشو کمتر تغییر حالت میدهند و فقط برای استفاده نخ های رنگ شده در هنگام شستشو به دقت بیشتری نیاز است.کاموای نخی برای پوست کمتر ایجاد حساسیت یا خارش میکند.
۲–کاموای کتان
نخ های کتانی را با مارک های مختلف میتوان تهیه کرد.معمولا نخ های کتانی از گرمای کمتری نسبت به کامواهای پشمی برخوردارند ولی از نظر کیفیت استحکام و زیبایی در بافت کاموای مناسبی هستند.بافت نخ هایی از نوع کتان را نمی بایست خیلی شل انجام داد زیرا در اثر استفاده و گرمای بدن و شستشو بافت های شل و افتادگی زیادی پیدا میکنند.
۳–کاموای پشم
کاموای پشمی با درصدهای مختلف پشم ۵۰،۴۰،۳۰ و یا ۱۰۰ در صد پشم در بازار موجود است.نخ هایی که از با درصد بالاتری از پشم موجود هستند معمولا از گرما و کیفیت بیشتری برخوردارند.در هنگام بافت کاموای پشمی بهتر است بافت خیلی محکم و سفت نباشد زیرا در اثر شستشو بافت به هم پیچیده و کار سفت و غیر قابل انعطاف میشود.بهتر است برای بافت لباس های رو ، مثل مانتو و پالتو و ژاکت از نخ های پشمی استفاده شود.
۴–کاموای موهر
این نوع نخ های پوشیده از پرزهای کوتاه و گرمی هستند.این پرزها بافت را گرمتر و حجیم تر میکنند.کاموای موهر نیز نباید خیلی محکم و سفت بافته شود.این نخ از نرمی خاصی برخوردار است ولی به دلیل پرزهای زیادی که دارد بهتر است برای لباس بچه ها استفاده نشود چون ممکن است این پرزها وارد دهان و ریه بچه ها شود.
۵ – کاموای بالی
کاموای بالی به نوعی نخ نوار مانند گفته می شود.این نوع نخ بیشتر برای لباس های فانتزی و بافت های توری مناسب است.کاموای بالی نخ لخت
و سبکی است و در اثر شستشو کیفیت خود را از دست نمیدهد.
۶– کاموای زنجیره
نخ های زنجیره نخ های تابیده و محکمی هستند .تارهای این نوع نخ کاملا به هم پیچیره اند .در واقع تارها از یکدیگر باز نیستند.معمولا ضخامت نخ های زنجیره کمتر از نخ های دیگر است و برای لباس های توربافت سبک و محکممناسب است زیرا این نوع نخ ها با وجود ظرافت و سبکی از استحکام خوبی برخوردار هستند.
۷–کاموای ابریشمی
نخ های ابریشمی بعضا از ابریشم طبیعی و غالبا از ابریشم مصنوعی تهیه می شوند.این نوع نخ ها در حین بافت کمی لیز است و ممکن است دانه ها هنگام بافت روی میل سر بخورد . از این رو بهتر است هنگام بافت نخ های ابریشمی از یک لا نخ زنجیره همرنگ آن یا نخ ۱۳-۲ استفاده شود.ترکیب این نخ با کاموای ابریشم کاری زیباتر و مقاوم تر به ما میدهد و از افتادن و شل شدن بافت ابریشم جلوگیری می کند.



منبع : آریا بانو و انجمن های نوعروس

امضای کاربر :
پنجشنبه 19 تیر 1393 - 21:40
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از yalda به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: alma &
yalda آفلاین



ارسال‌ها : 1055
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 21
تشکر شده : 23
روشهای سرانداختن
روش اول سرانداختن

1)با دست مخالف خود یعنی اگر چپ دست هستید با دست راست و اگر راست دست هستید
با دست چپ خود کار را شروع کنید.انگشت اشاره و شصت را روی قسمت ۲ لای نخ قرار دهید.دو لای نخ را باز کنید و با دو انگشت مذکور دو لا نخ را بگیرید و از حلقه اول بیرون بکشید به این ترتیب ۲ دانه روی میل سر انداخته می شود.



2) با همان دو انگشت دولای بسته نخ را از هم باز کنید.میل را به طرف پایین آورده طوریکه چهار لا نخ روی دست شما شکل بگیرد.



۳) میل را زیر یک لای نخ اول قرار دهید.



۴) با نخ دوم کاری نداریم .یک لای نخ را از رو گرفته و آنرا از داخل نخ اول بیرون می بریم.



۵) روش ۲ و ۳ و ۴ را تکرار کنید.



روش سر انداختن شماره دوم

یک دانه را روی میل سر می اندازیم .میل سمت مخالف را داخل این دانه برده و به حالت زنجیره بافی ، داخل آنرا یک دانه می بافیم .این دانه را روی میل قرار می دهیم و از داخل آن دانه سوم را می بافیم و به همین ترتیب از داخل هر دانه ، دانه بعدی بافته می شود.


منبع سایت آریا بانو



امضای کاربر :
شنبه 21 تیر 1393 - 22:07
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از yalda به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: alma /
yalda آفلاین



ارسال‌ها : 1055
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 21
تشکر شده : 23
بافت رکن یا ابری
آموزش ( بافت از رو )


میل را از رو داخل دانه برده و نخ را (که روی کار میباشد) از داخل دانه بیرون بکشید یک رج کامل ادامه دهید.

مانند تصویر زیر:







آموزش ( بافت از زیر )

میل را از زبر داخل دانه فرو برده (نخ پشت کار باشد) نخ را دور میل پیچانده و از داخل دانه بیرون بیاورید.یک رج کامل ادامه دهید.


اگر در بافت تمام دانه ها در هر رج از زير بافته شود، بافتي ابري شكل خواهيم داشت كه به بافت ( رَكَن يا ابري ) معروف است.

اگر تمام دانه ها از رو بافته شود، باز هم بافت ركن است.

پس« بافت ركن » همه رج ها از زير یا همه از رو بافته مي شوند که معمولاً همه از زیر بافته می شوند.


بافت رکن بافتی هست که برای کنار یقه و سر آستین و برای لباسهای بچگونه کاربرد زیادی داره.

تو عکسی که گذاشتم سجاف لباس و اون قسمت صورتی رنگ دور کمر از بافت رکن استفاده شده.


منبع مامی سایت و steps-of-sewing.rozblog.com





امضای کاربر :
شنبه 21 تیر 1393 - 23:40
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از yalda به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: alma /
yalda آفلاین



ارسال‌ها : 1055
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 21
تشکر شده : 23
ساده بافی( بافت ساده یا جورابی)
ساده بافی

یعنی يك رج از زير ، يك رج از رو

1) رج اول بافت از زیر
میل را از زبر داخل دانه فرو برده (نخ پشت کار باشد) نخ را دور میل پیچانده و از داخل دانه بیرون بیاورید.یک رج کامل ادامه دهید.



2)رج دوم بافت از رو
میل را از رو داخل دانه برده و نخ را (که روی کار [font=Tahoma]یعنی به سمت خودمان میباشد) از داخل دانه بیرون بکشید یک رج کامل ادامه دهید.


در تصویر زیر بافت زیر و رو در کنار هم قرار گرفته اند. تصویر بالا بافت زیر و تصویر پایین بافت رو هست . معمولا قسمت بافت رو پشت لباس قرار می گیرد و بافت زیر طرف روی لباس است

منبع : آریا بانو



امضای کاربر :
یکشنبه 22 تیر 1393 - 00:04
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از yalda به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: alma /
yalda آفلاین



ارسال‌ها : 1055
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 21
تشکر شده : 23
اصطلاحات بافتنی
دانه : به حلقه های کوچکی که پشت سر هم روی میل انداخته می شوند دانه گفته می شود.

رج : یک ردیف بافتن را یک رج می گویند که در بافتن همیشه یک رج رفت و یک رج برگشت داریم.

دانه از زیر :
برای بافتن یک دانه از زیر ، نخ باید پشت میل قرار بگیرد.میل سمت راست را در دانه میل سمت چپ فرو برده و از پشت نخ را از وسط دانه رد می کنیم.



دانه از رو : برای بافتن یک دانه از رو نخ باید روی میل قرار بگیرد.میل سمت راست را از رو وارد دانه کرده و از رو نخ را از وسط دانه رد میکنیم.

ژته :
یک حلقه اضافی که در لابلای دانه ها هنگام بافتن روی میل انداخته می شود را ژته می گویند.از ژته در طرح های توری و در چین دادن بافت و اضافه کردن دانه ها در یک بافت استفاده می شود.


حاشیه :
در تمام بافت ها ما به چهار دانه حاشیه در دو سر بافت نیاز داریم که بصورت دو دانه از زیر در شروع بافت و دو دانه از زیر در پایان بافت ، بافته می
شود.از حاشیه بیشتر بخاطر اینکه لبه کار ما صاف باشد و مدلی که در وسط بافته می شود به کناره های بافت کشیده نشود استفاده می کنیم.ما در بیشتر بافت ها نیاز به حاشیه داریم.



۱ دانه حاشیه



کور کردن :
در پایان هر بافت ما نیاز به بستن دانه ها داریم و در شروع ، دو دانه را با هم یکی میکنیم و از زیر می بافیم.دانه سمت راست را دوباره به سمت چپ بر میگردانیم و دوباره با دانه بعدی یکی میکنیم.



منبع مامی سایت



امضای کاربر :
یکشنبه 22 تیر 1393 - 00:32
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از yalda به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: alma /
yalda آفلاین



ارسال‌ها : 1055
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 21
تشکر شده : 23
کور کردن یا تمام کردن بافتنی
روش اول کور کردن از زیر



روش دوم کور کردن از رو

توضیح کاملش به این صورته که:

برای کور کردن باید دو تا دونه رو با هم یکی کرده و ببافیم.میتونیم دو تا دونه رو از رو بگیریم


و نخ رو با میل گرفته و از توی دو تا دونه خارج کنیم.


و دونه ها رو از میل دربیاریم.


دوباره اون یه دونه که توی میل راست هست رو وارد میل چپ می کنیم.


و دوباره دو تا دونه رو از رو گرفته و همون مراحا رو تکرار می کنیم تا آخر. که در پایان شکل کار به این صورت میشه.


میتونیم دو تا دونه رو از زیر بگیریم.


و نخ رو با میل گرفته و از توی دونه ها در بیاریم.


و دونه رو از میل چپ خارج کرده و این دونه رو دوباره به میل چپ وارد کرده و دوباره دو تا دونه رو از زیر گرفته و مراحل رو تکرار می کنیم تا کار به
پایان برسه.در نهایت شکل کار به این صورت میشه:


همونطور که می بینید کور کردن دونه ها از زیر زیباتره.به همین خاطر اکثر بافنده ها از همین روش استفاده می کنن.

منبع: مامی سایت و http://www.steps-of-sewing.rozblog.com/



امضای کاربر :
یکشنبه 22 تیر 1393 - 00:51
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از yalda به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: alma /
yalda آفلاین



ارسال‌ها : 1055
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 21
تشکر شده : 23
کور کردن دو قطعه ،با همدیگه
بعضی وقتها ،دو تکه از بافت رو جداگانه کور می کنیم و بعد به هم میدوزیم.اما روش بهتری هم هست و اون اینه که اون دو قطعه رو با هم کور
کنیم.مثل سرشونه لباس ،یا درز پشت پا درز پاپوش و ...
تو تصاویر زیر ،من مرحله به مرحله براتون عکس گرفتم.

1-میخوام این دو قطعه رو که جدا از هم هستن ،با همدیگه کور کنم.
2-همونطور که عکس رو می بینید بافت من از رو هست.در این حالت که بافت شما از رو باشه،میل سوم که قراره باهاش دونه ها رو کور کنم ،(دقیقا مثل زمانی که میخوام یه دونه رو از رو ببافم) از اولین دونه میل زیری عبور میدم.

و بعد از اولین دونه میل رویی عبورش میدم.

و دقیقا مثل زمانی که دو تا دونه رو از رو با هم یکی می کنم،این دو تا دونه رو که تو میل سوم گرفتم از رو با هم یکی میکنم.(یعنی نخ رو با میل سوم می گیرم و از توی این دو تا دونه در میارم.)

و حالا اون دو تا دونه رو از توی میلهای سمت چپ خارج کنید.

الان یک دونه روی میل راست دارم.دوباره میل راست رو از توی اولین دونه میل زیر و میل رویی عبور میدم.

و باز این دو تا دونه رو با هم از رو یکی می کنم.

حالا دو تا دونه روی میل سمت راست دارم.اولین دونه روی میل راست رو،روی دومین دونه میل راست میندازم.


می بینید که با این کار دو تا دونه روی میل راست رو با هم یکی کردم.

و دوباره همون مراحل رو تکرار می کنم.یعنی الان که یک دونه روی میل راست دارم.باز میل راست رو از توی اولین دونه از میل زیر و اولین دونه از میل
رویی عبور میدم و اون دو تا دونه رو با هم از رو یکی میکنم .دوباره روی میل راست ،دو تا دونه دارم ،بنابراین دوباره مثل مراحل ذکر شده در بالا باید
این دو تا دونه رو با هم یکی کنم،پس اولین دونه از میل راست رو روی دومین دونه میندازم.به این ترتیب تا آخر رج عمل میکنم.
حالا اگه رج شما از زیر باشه و بخواید دونه ها رو از زیر با هم یکی کنید،در اینصورت از همون اول،میل سوم رو دقیقا مثل زمانی که میخواید یه دونه رو از زیر ببافید ،اول از اولین دونه از میل رویی و بعد از اولین دونه از میل زیری عبور بدید و این دو تا دونه رو از زیر با هم یکی کنید و بقیه مراحل با بالا
یکی هست.فقط در جایی که میخواید دو تا دونه از میلهای سمت چپ رو با هم یکی کنید باید اونها رو از زیر با هم یکی کنید.

منبع :http://www.steps-of-sewing.rozblog.com


امضای کاربر :
یکشنبه 22 تیر 1393 - 01:11
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از yalda به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: alma /
yalda آفلاین



ارسال‌ها : 1055
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 21
تشکر شده : 23
روش دوم کور کردن دانه در آخر رج(برعکس حالت معمول)
ما همیشه دونه ها رو در اول رج به راحتی کور می کنیم ولی در آخر رج نمیشه از اون روش استفاده کرد.تو این پست یه روش تمیز و آسون برای این کار بهتون میگم.
اول اینکه یه رج قبل از اینکه بخواید دونه هاتون کور بشه باید این کار رو انجام بدید.مثلا اگه قرار باشه من تو بافتم تو رج هشتم دونه های آخر رج رو کور کنم ،رج هفتم این کار رو باید انجام بدم.دقت کنید
با این روش وقتی رج هشتم دونه های آخر رج رو بخواید کور کنید،همون دونه ها تو رج هفتم اول رج قرار می گیرن.و ما همزمان اون دونه ها رو می بافیم و کورهم می کنیم.
مثلا در تصویر زیر:

دونه اول و دوم رو میبافیم.(همونطور که باید بافته بشن،اگه زیر هستن؛از زیر و اگه رو هستن؛از رو بافته بشن)

و بعد دونه اول رو به میل چپ وارد کنید و دونه دوم رو رها کنید.
حالا میل راست رو از داخل دونه اول رد کرده و دونه دوم رو با میل راست بگیرید.

و دونه دوم رو از توی دونه اول بیرون بکشید.

حالا دونه اول رو هم از میل چپ خارج کنید.

حالا دونه بعدی از میل چپ رو ببافید.

دوباره همون کارها رو انجام بدید یعنی دونه اول رو به میل چپ وارد کرده و دونه دوم رو رها کنید.و میل راست رو از داخل دونه اول از میل چپ بیرون برده و دونه رها شده رو بگیرید و بیرون بکشید.

و این کار رو به اندازه مورد نظر ادامه بدید.مثلا اگه قراره 4 تا دونه کور بشه تا 4 بار این کار رو انجام بدید.

به این ترتیب شما هم دونهتون رو بافتید و هم کور کردید.بقیه دونه ها و رج برگشت رو هم طبق مدل ببافید.

منبع:
steps-of-sewing.rozblog.com


امضای کاربر :
یکشنبه 22 تیر 1393 - 01:33
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از yalda به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: alma /
yalda آفلاین



ارسال‌ها : 1055
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 21
تشکر شده : 23
اضافه کردن دانه با ایجاد سوراخ ( ژتـــــــــه )
در زمانی که می خواهیم سوراخ در مدل ایجاد شود ویا زمانی که نیاز داریم به دانه های بافتنی اضافه شود از ژته استفاده می کنیم .
نخ را بدون بافتن روی میل بگیرید و به بافت دانه های بعدی ادامه دهید.


به تصویر دقت کنید !!!



اگر می خواهیم رج بعد را زیر ببافیم و نمیخواهیم ژته سوراخ بیفتد:

میل را از پشت نخ می بریم و نخ را روی میل می اندازیم.

اگرمی خواهیم رج بعد را زیر ببافیم و میخواهیم ژته سوراخ بیفتد:

میل را از جلوی نخ می بریم و نخ را روی میل می اندازیم.

اگرمی خواهیم رج بعد را رو ببافیم و نمیخواهیم ژته سوراخ بیفتد:

میل را از جلوی نخ می بریم و نخ را روی میل می اندازیم.

اگرمی خواهیم رج بعد را از رو ببافیم و میخواهیم ژته سوراخ بیفتد:

میل را از پشت نخ می بریم و نخ را روی میل می اندازیم.

منبع: مامی سایت


امضای کاربر :
یکشنبه 22 تیر 1393 - 01:38
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از yalda به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: alma /
yalda آفلاین



ارسال‌ها : 1055
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 21
تشکر شده : 23
روش دوم اضافه کردن دانه( بدون ایجاد سوراخ)
برای اضافه کردن یه دونه(یعنی یه دونه رو دو تا ببافیم) وقتی به دونه مورد نظر رسیدید،اون رو ببافید ولی دونه رو از میل چپ بیرون نیارید.من تو شکل
زیر ،بافتم از رو بوده ،شما بهتره زمانی که بافتتون از زیر هست این کار رو انجام بدید.البته در نهایت،با هم فرقی ندارن.


توضیح کامل آن به صورت تصویری


و حالا میل راست رو از توی همین دونه و دونه بعد در میل چپ عبور بدید.

و نخ رو با میل گرفته و از توی دو تا دونه ردکنید.

و حالا اولین دونه رو از میل چپ خارج کنید.

سپس دوباره دونه دوم رو مثل یه دونه معمولی ببافید.

حالا دو تا دونه تون به 3 تا تبدیل شده.
منبع: steps-of-sewing



امضای کاربر :
یکشنبه 22 تیر 1393 - 01:52
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از yalda به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: alma /
yalda آفلاین



ارسال‌ها : 1055
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 21
تشکر شده : 23
کور کردن دانه در آخر رج(یعنی برعکس حالت معمول کور کردن)
اگه بخوایم دونه های اول رج رو کور کنیم خیلی راحت همونطور که تو مبحث کور کردن دونه ها توضیح دادم این کار رو انجام میدیم،ولی اگه دونه های آخر رج رو بخوایم کور کنیم دیگه نمیتونیم اونطوری پیش بریم.اگه فقط یه دونه رو بخوایم کور کنیم به روش ssk این کار رو انجام میدیم واین روش دقیقا
همون کور کردنه ولی برعکس کور کردن دونه ها تو روال معمولی؛برای این کار دو تا دونه ای که قراره کور بشه یا دو تا یکی بشه رو بدون این که ببافیم به میل سمت راست وارد کرده و بعد با میل سمت چپ اون دو تا رو یکی می کنیم و بعد دونه حاصل رو به میل راست میندازیم.
اما اگه تعداد دونه هایی که قراره کور بشه بیشتر از یه دونه باشه دیگه نمیشه این کار رو کرد.در این صورت طبق شکلهای زیر عمل می کنیم:

اولین دونه رو بدون اینکه ببافیم به میل راست وارد می کنیم.


و بعد نخ رو به روی کار میاریم

دونه بعدی رو بدون اینکه ببافیم به میل راست می گیریم

و نخ رو به زیر کار می بریم

این کار رو ادامه میدیم تا دونه ها تموم بشه.در واقع نخ رو از لابلای دونه ها رد می کنیم تا به آخر رج برسه.

حالا بافت رو برمیگردونیم و به همون روش عادی دونه ها رو دو تا یکی کرده و کور می کنیم.

این روش معمولا برای حلقه آستین یا یقه کاربرد داره.چون برای حلقه آستین شما یک طرف رو به راحتی دونه هاتون رو کور می کنید و طرف دیگه که باید دقیقا قرینه بشه دیگه نمیتونید تو همون رج دونه هاتون رو کور کنید و از این روش استفاده می کنید.

منبع : steps-of-sewing

امضای کاربر :
یکشنبه 22 تیر 1393 - 02:05
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از yalda به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: alma /
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group