تغذیه در نقرس:

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 23
نویسنده پیام
sepidar آفلاین


ارسال‌ها : 191
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 3
تشکر شده : 6
تغذیه در نقرس:
» پرهیز از مصرف غذاهای سرشار از پورین ، این غذاها سبب تولید اسید اوریک بسیار زیادی در بدن می شود.که سبب تشدید بیماری نقرس می شود.معمولا غذاهایی که منابع خوب پروتئین هستند .حاوی پورین زیادی نیز هستند. مانند: گوشت قرمز، غذاهای دریایی (ماهی، میگو،.....)،احشاء داخلی مانند کله پاچه،مغز،جگر،دنبلان وماکیان.

»
محدود کردن مصرف غذاهایی که سطح متوسطی از پورین دارنداز جمله: .مارچوبه،گل کلم، اسفناج،ریواس،لوبیاها،قارچ وعدس (این مواد در زمان حملات نقرس باید کاملا حذف شود.).

»
خودداری از مصرف زیاد چربی ها(بیشتر از 30٪ انرژی روزانه از چربی ها نباشد).زیرا چربی زیاد مانع دفع اسید اوریک می شود وسبب افزایش حملات ودرد نقرس می گردد.

»
محدود کردن مصرف گوجه فرنگی، محصولات گوجه فرنگی، توت فرنگی و زرده ی تخم مرغ این مواد سبب اسیدی شدن خون میشوند ،این عامل به تشکیل کریستال های اورات کمک کرده وسبب افزایش حملات نقرس در گروهی از بیماران می گردد.در بعضی ازبیماران حساسیت به این مواد دیده نشده است.

»
روزانه مصرف حداقل 8 لیوان آب بسیار مفید است. موارد ذکر شده در زیر نقش آب را روشن تر می سازد: - آب به خروج اسید اوریک در بدن کمک می کند. - از تشکیل سنگ های کلیوی جلوگیری مینماید. - حملات نقرس را کاهش می دهد. - سبب جلوگیری از خشکی مفاصل می گردد. - به کاهش وزن کمک می کند.

»
ورزش کنید؛ برای بیماران نقرسی ورزش مستمر و ملایم توصیه می شود .3 بار در هفته به مدت نیم ساعت ورزش یا پیاده روی بسیار مناسب است. ورزش های سنگین و شدید می تواند باعث افزایش اسید اوریک شوند و به همین جهت توصیه نمی گردند. شنا یکی از بهترین ورزش¬ها برای بیماران نقرسی است.

»
از الکل دوری کنید.الکل علاوه بر مضرات فراوان ،مانع دفع اسید اوریک از طریق کلیه ها می شود.

»
اگر اضافه وزن دارید و یا چاق هستید، سعی کنید تحت نظر متخصص تغذیه به آرامی وزن خود را کاهش دهید، زیرا رژیم های سخت و شدید می تواند سبب افزایش اسید اوریک در خون شوند. توجه داشته باشید که چاقی به تنهایی نیز می تواند سبب افزایش اسید اوریک خون گردد. بنابراین به جرات می توان گفت که ورزش و تغذیه صحیح می تواند از عوارض وخیم نقرس جلوگیری کنند.

»
روزانه مقداری گیلاس مصرف نمایید. این میوه نقش مهمی در بر طرف کردن درد وحملات نقرس دارد، بطوریکه مصرف روزانه 250 گرم از این میوه می تواند سطح اسید اوریک را در خون پایین آورده و حملات نقرس را کم نماید. انواع گیلاس منبع خوبی از آنتوسیانین ها وفلاونوئید ها هستند، که عوامل کمک کننده در سلامت مفاصل هستند.

»
محلول بسیار رقیق شده ی سرکه سیب ،یک محلول کمک کننده به این بیماران است .بطوریکه پس از دو روز استفاده از این محلول ،کاهش درد وسوزش را اظهار می کنند. روش تهیه ی این محلول بدین صورت است که مقدار 2 قاشق چایخوری سرکه سیب را به 450 سی سی آب اضافه کرده و این محلول را 3 بار در روز همراه با غذا میل نمائید. در ضمن در صورت دلخواه، به این محلول، 2قاشق چایخوری عسل اضافه نمائید(در افراد دیابتی اضافه کردن عسل توصیه نمی شود).

»
در پایان هر بیمار میبایست تحت نظر پزشک و مشاور تغذیه، مورد ارزیابی قرار گرفته و راهکارهای درست و مناسب خود را دریافت نماید. منبع : www.drbeigloo.com

امضای کاربر :

چهارشنبه 12 شهریور 1393 - 14:11
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group