چاقي:

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 31
نویسنده پیام
sepidar آفلاین


ارسال‌ها : 191
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 3
تشکر شده : 6
چاقي:
امروزه به دلیل عادات غلط تغذیه اى و گسترش شهرنشینى و ... بشر با مشكلات بسیار دست به گریبان است كه بیمارى هاى تمدن نامیده مى شوند. یكى از آنها چاقى است كه داراى علل و عوامل مختلفى بوده، ولى نوعى از آن نیز مربوط به كاهش تحرك افراد و نداشتن برنامه غذایى صحیح است.در واقع اضافه وزن و چاقى كه از مشكلات جوامع امروز به شمار مى آیند، در ارتباط مستقیم با بروز بسیارى از بیمارى ها از جمله: بروز فشارخون بالا، كلسترول و ترى گلیسیرید خون بالا، بیمارى هاى قلب و عروق ، بیمارى هاى تنفسى و بیمارى هاى فرسایشى مفاصل (كه به وضوح شیوع آن را در افراد چاق بیشتر مى بینیم) است.وقتی که ذخایر سلول هاى چربى اشباع مى شود، بدن شروع به افزایش تعداد سلول هاى چربى مى كند که تعداد این سلول ها هیچ گاه كم نخواهد شد؛ بنابراین لاغر شدن دراین حالت بسیار دشوار است.80 درصد افرادى كه به بیمارى قند یا دیابت غیروابسته به انسولین مبتلا مى شوند چاق هستند. بروز انواعى از سرطان ها نیز در هر دو جنس ارتباط مستقیمى با چاقى دارد، به عنوان مثال در مردان چاق امكان ابتلا به سرطان پروستات و سرطان هاى دستگاه گوارش و در خانم هاى چاق سرطان سینه و رحم در مقایسه با سایر افراد بیشتر است. همچنین بسیارى از بیمارى هاى روانى در نتیجه چاقى عارض مى شود تا جایى كه یكى از دلایل عمده ابتلا به افسردگى (كه شیوع آن در خانم ها بیشتر است) چاقى عنوان شده است.در تمام موارد بالا كاهش وزن در بهبود علائم بیمارى نتایج مثبتى را در پى داشته است. به عنوان مثال كاهش حتى 5 كیلوگرم از وزن نقش بسزایى در كاهش كلسترول و ترى گلیسیرید دارد.

تعریف چاقى
:
به طور كلى چاقى عبارت است از عدم تعادل بین انرژى دریافتى و انرژى مصرفى، كه با ذخیره بیش از حد چربى نمایان مى شود. در حقیقت براى تجمع چربى در بدن هیچ ظرفیت محدود و معینى وجود ندارد و وقتى كه ذخایر سلول هاى چربى اشباع مى شود (هر سلول چربى قادر به ذخیره كردن ? میكروگرم چربى است) بدن شروع به افزایش تعداد سلول هاى چربى مى كند که تعداد سلول ها هیچ گاه كم نخواهد شد، بلكه فقط پُر و خالى مى شوند. به همین دلیل لاغر شدن فردى كه فقط ظرفیت سلول هایش افزایش یافته است، یعنى از چربى اشباع شده است خیلى ساده تر است از كسى كه تعداد سلول هاى چربى در بدن او اضافه شده است .جالب است بدانید كه نه تنها مقدار چاقى بلكه محل توزیع و تجمع چربى در بدن نیز مى تواند در مشخص كردن خطر ابتلا به بیمارى هاى وابسته به چاقى مؤثر باشد.
انواع چاقی :

1-
نوعى از آن چربى زیرپوستى در ناحیه تنه یا شكم جمع می شود که به آن چاقى آندروئید یا چاقى مردانه مى گویند و نام دیگر آن \"چاقى سیب شكل\" است.چاقى مردانه با افزایش خطر فشارخون بالا، بیمارى هاى قلب و عروق و دیابت غیروابسته به انسولین ارتباط دارد.
2-
نوع دوم چاقى، چربى زیرپوستى در ناحیه باسن و ران به مقدار زیاد تجمع می یابد كه به آن چاقى ژینوئید یا چاقى زنانه مى گویند و نام دیگر آن \"چاقى گلابى شكل\" است.
منبع : www.drbeigloo.com

امضای کاربر :

چهارشنبه 12 شهریور 1393 - 12:00
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
sepidar آفلاین



ارسال‌ها : 191
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 3
تشکر شده : 6
علل چاقی:


همانطوریكه در ابتدای بحث اشاره شد عوامل بسیار زیادی در بروز چاقی موثر هستند ولی بطور عمده علت های شناخته شده به قرار زیر است:

» علل ژنتیكی: بین 25-70 درصد از تغییرات غیر طبیعی در وزن بدن ناشی از مسائل مربوط به ژن می باشد علت بالا بودن طیف حداقل و حداكثر ذكر شده تفاوت منابع علمی و كتب مرجع چاقی است ولی در كل بایستی اذعان داشت كه نقش عوامل ژنتیكی در چاقی ثابت شده است و با توجه به مطالعات خانوادگی كه هم خوانی
BMI را در منسوبین درجه اول نشان داده است این موضوع به اثبات رسیده است كه نقش اختلالات ژنتیكی چیزی غیر قابل انكار است. طبق تحقیقات انجام گرفته مشخص شده است كه
عواملی چون سوخت و ساز پائین بدن در حال استراحت، عدم سوخت و ساز كامل چربی به همراه تمایل زیاد بدن برای استفاده از كربوهیدراتها (مواد قندی) به عنوان سوخت می توانند زمینه ژنتیكی چاقی را نشان دهند.


» عوامل محیطی:

اختراعات و ابداعات مختلف در جهت راحتی انسان به طور غیر مستقیم سبب افزایش چشمگیر چاقی در دنیا شده است.اتومبیل، آسانسور، پله برقی، ماشین های لباسشوئی و ظرفشویی، دستگاه های كنترل از راه دور، مایكروویو و هزاران مورد دیگر همگی انسان را از تحرك واداشته و از طرف دیگر غذاهای آماده، رستوران ها و تولیدموادغذایی در بسته بندی های بزرگ مثل سس مایونز خانواده، چیپس خانواده و

عوامل مساعدی برای حركت كمتر و مصرف بیشتر را فراهم آورده است بطوری كه داده های فوق بیانگر این مطلب هستند كه افزایش شیوع چاقی در دو یا سه دهه اخیر ممكن است ناشی از كاهش درمصرف انرژی باشد كه با كاهش مساوی در دریافت انرژی نبوده است.


» بیماریها:

بسیاری از بیماری ها با توجه به مكانیسم آنها باعث چاقی می شود كم كاری غده تیروئید سبب كاهش هورمونهای تیروئدی می شود كه این هورمونها نقش بسیار مهمی در سوخت و ساز مواد غذایی در بدن دارند و كم شدن آنها باعث ذخیره سازی چربی و درنتیجه چاقی می شوند. بیماریهای دیگری چون اختلالات عصبی - عضلانی، بیماری های استخوان و مفاصل بصورت غیر مستقیم و از طریق كاهش فعالیت باعث چاقی می شوند. اختلال در هورمونهای جنسی چه در زنان و چه در مردان ممكن است تعادل متابولیكی بدن را بهم زده و یكی از عوارض خود را با چاقی نشان دهند.


» داروها:

بسیاری از داروها در افزایش وزن نقش دارند این اثرات ممكن است مستقیم باشد مثل داروهای ضدبارداری یا كورتون ها و یا در اثر پیامدهای ناشی از دارو باشد مثل داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب كه با ایجاد خواب آلودگی و بی تحركی سبب كاهش در مصرف انرژی می شوند.


» اختلالات عصبی و مشكلات روانی:
كه با توجه به غیر فعال كردن افراد سبب چاقی شده و مصرف
داروهای مختلف این اثرات را دوچندان می نماید.



منبع : www.drbeigloo.com


امضای کاربر :

چهارشنبه 12 شهریور 1393 - 12:02
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
sepidar آفلاین



ارسال‌ها : 191
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 3
تشکر شده : 6
عوارض چاقی :
- پُر فشاری خونهرچه وزن شما بیشتر شود، بافت چربی شما نیز بیشتر می شود. این بافت برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن و سایر مواد غذایی دارد که باید توسط جریان خون تأمین شود.
هر چه نیاز به اکسیژن و مواد مغذی بیشتر شود، حجم خون و مقدار فشاری که روی سیستم گردش خون وارد می شود، افزایش می یابد و هر چه حرکت خون در سیستم گردش خون بیشتر شود، فشار بیشتری بر دیواره ی سرخرگ های شما وارد می شود.

علاوه بر این، چاقی باعث افزایش سطح هورمون انسولین در خون می گردد که این هورمون علاوه بر کنترل قند خون، باعث نگه داشتن آب و نمک در رگ ها می شود که این خود باعث افزایش حجم خون می گردد.

همچنین چاقی باعث افزایش تعداد ضربان قلب و کاهش ظرفیت عروق برای جابجایی خون می شود که تمام این عوامل باعث پرفشاری خون می گردد.

- دیابت: چاقی عامل اصلی ایجاد دیابت نوع 2 میباشد، زیرا افزایش چربی باعث افزایش مقاومت بدن به اثر هورمون انسولین می شود. لذا این هورمون نمی تواند با مقادیر نرمال قبلی، وظیفه ی خود را که کنترل قند خون است،به درستی انجام دهد و قند خون بالا می رود که خود یکی از عوامل مهم خطر برای
سلامتی فرد است
.

- اختلال در چربی های خونرژیم های غذایی که دارای مقدار زیادی چربی های اشباع شده مثل گوشت قرمز یا غذاهای سرخ شده هستند، می توانند علاوه بر ایجاد چاقی باعث بالا رفتن کلسترول بد خون (به نام LDL) شوند. چاقی همچنین باعث پایین آمدن سطح کلسترول خوب خون (به نام HDL) و بالا رفتن سطح تری گلیسیرید خون می شود.

تری گلیسیریدها بیشترین میزان چربی درغذاهای شما و همچنین بیشترین درصد چربی در بدن شما را شامل می شوند، و در طولانی مدت اختلال در سطح چربی های خون، باعث تصلب شرائین می شود، زیرا چربی های اضافه در جدار رگ ها رسوب می کنند. تصلب شرائین خود باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و سکته ی مغزی می شود.

- بیماری عروق کرونر این بیماری یکی از اشکال بیماری های قلبی عروقی است که از رسوب چربی در جدار سرخرگ های کرونر(سرخرگ هایی که به قلب خون رسانی می کنند) ایجاد می شود. پس از مدتی، رسوب این چربی ها باعث تنگ تر شدن دیواره ی داخلی عروق شده و خون کمتری به بافت قلب می رسد. کاهش خون رسانی به قلب، باعث آنژین صدری (درد قفسه ی سینه) می شود. انسداد کامل عروق قلبی می تواند باعث سکته ی قلبی شود.

- سکته ی مغزیچاقی باعث تصلب شرائین و رسوب چربی در جدار سرخرگ ها می شود که می تواند سرخرگ های مغزی را نیز درگیر کند و باعث تنگ شدن عروق مغزی شود. حالا اگر لخته ی خونی در این عروق باریک ایجاد شود، می تواند به طور ناگهانی باعث انسداد جریان خون به منطقه ای از مغز شما شده و منجر به سکته ی مغزی گردد.

- سایش مفاصل (استئوآرتریت)در افراد چاق به علت افزایش فشار وارده بر مفاصل(خصوصاً مفاصل زانو، ران و مهره های پایین کمری)، غضروف مفصلی تخریب شده و باعث ایجاد درد مفصل و سفتی آنها می شود.

- توقف تنفس در خوابتوقف تنفس در خواب، خصوصاً در افراد چاقی که زیاد خور خور می کنند، دیده می شود.

این افراد به هنگام خواب شبانه، به علت انسداد مسیرهای هوایی ریه ها، برای مدت کوتاهی دچار توقف تنفس شده و مکررا در طول شب بیدار می شوند. در نتیجه خواب با کیفیتی در شب ندارند و در طول روز نیز به علت اختلال در خواب شبانه ی خود، دچار گیجی بوده و مرتب چرت می زنند.

تحقیقات نشان داده، بیشتر افرادی که دچار وقفه ی تنفسی در خواب می شوند، دارای اضافه وزن بوده و گردنی بزرگ و راه هوایی باریکی دارند.

- سرطانا نواعی از سرطان ها با اضافه وزن همراه هستند که در زنان می توان به سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، سرطان گردن رحم و سرطان کیسه ی صفرا اشاره کرد. مردان چاق نیز نسبتاً در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان های کولون، رکتوم و پروستات هستند.

- بیماری کبد چربدر اثر چاقی، چربی بیشتری در ساختار کبد وارد می شود که این تجمع چربی در کبد، می تواند باعث ایجاد التهاب و حتی تخریب بافت کبد شود و نهایتاً به بیماری نارسایی کبدی (سیروز) منجر شود، حتی اگر فرد هم زمان از مشروبات الکلی استفاده نکند( زیرا کبد چرب و سیروز کبدی بیشتر در افرادیکه مقادیر زیادی الکل مصرف می کنند، بروز می کند).

- بیماری کیسه ی صفرابه علت تجمع چربی اضافی در بدن افراد چاق، کلسترول بیشتری نیز در بدن آنها وجود دارد که این کلسترول اضافی می تواند در کیسه ی صفرا رسوب کند و باعث سنگ کیسه ی صفرا شود.

همچنین کاهش وزن سریع( یعنی بیش از 5/1 کیلو گرم در هفته) نیز باعث ایجاد سنگ کیسه ی صفرا می شود.


منبع:WWW.BPUMS.COM


امضای کاربر :

چهارشنبه 12 شهریور 1393 - 12:06
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
sepidar آفلاین



ارسال‌ها : 191
عضویت: 7 /4 /1393
تشکرها : 3
تشکر شده : 6
روشهای درمان چاقی :
انواع روش های كاهش وزن:
در حال حاضر روش های مختلفی را برای رفع چاقی توصیه می کنند. ولی خودتان بر اساس مطالب زیر قضاوت کنید که کدام روش بهتر و برای سلامتی بدن بی ضرر است.به هر عنوان و دلیل كه شخص به چاقى مبتلا شود باید تحت درمان هاى ارائه شده از طرف افراد متخصص در زمینه ی تغذیه واقع شود. این روش ها عبارت است از:

1-
رژیم غذایى و ورزش:موثرترین روش براى كاهش وزن است كه در پایان این مبحث مفصلاً درباره این بحث خواهد شد.

2-
اصلاحات رفتارى:كه به طور 100 درصد یكى از روش هاى موثر در لاغرى است. به عنوان مثال آهسته غذا خوردن و جویدن كامل غذا باعث مى شود كه مقدار كمترى غذا خورده شود. مثلاً افرادى كه عادت به نوك زدن غذا دارند و یا اینكه تكه تكه غذا مى خورند و یا عادت به غذا خوردن در جلوى تلویزیون دارند افزایش وزن و چاقى در آنها عارض مى گردد.بهترین و موثرترین روش برای کاهش وزن ، اجرای توام رژیم لاغری متعادل و ورزش منظم است.

3-
روان درمانى :كه این كار هم به صورت شخصى و هم به صورت گروهى انجام مى پذیرد. در این روش باید به بیمار آموزش دهیم كه چگونه خود را با وزن مناسب تصوركند، به او اعتماد به نفس بدهیم تا به كنترل وزن خود بپردازد و با كاهش وزن مناسب (به خصوص در افراد بسیار چاق) احساس رضایت در او ایجاد شود.

4-
استفاده از داروها:این روش شامل استفاده از داروهایى است كه مى توانند منجر به لاغرى شوند. لازم به یادآورى است كه كلاً داروهاى لاغرى فقط تا زمانى موثرند كه فرد آنها را مصرف مى كند و چون این داروها عوارض جانبى دارند نمى توان به مدت طولانى از آنها استفاده كرد. در نتیجه با قطع دارو وزن دوباره افزایش مى یابد.داروهاى مورد استفاده در درمان چاقى به چند دسته تقسیم مى شوند:

الف- داروهایى كه بر اشتها تاثیر مى گذارند و از طریق تاثیر بر سیستم مركزى اعصاب باعث كاهش اشتها مى شوند .

ب- دسته دوم داروهاى افزایش دهنده سوخت و ساز بدن هستند.

ج- دسته سوم داروهاى مدر و ملین كه از طریق افزایش دفع ادرار یا مدفوع باعث كاهش وزن و در نتیجه كاهش مواد مغذى مى شوند.

د-دسته چهارم دارو هاى جدیدى هستند كه از طریق كاهش جذب چربى رژیم غذایى عمل مى كنند.

5-
طب سوزنى :از طریق كنترل مركز اشتها عمل كرده و در مورد بیمارانى كه به هیچ وجه اراده و كنترل غذایى ندارند، به شرطى كه از رژیم هاى مخصوص متخصصین تغذیه استفاده كنند (نه از رژیم هاى پر پروتئین یا بسیار كم كالرى كه خطرات بى شمارى را به دنبال دارد) مى تواند مورد استفاده قرار گیرد.

6-
بستن آرواره:در این روش با سیم پیچیدن آرواره ها باعث محدود كردن رژیم دریافتى مى شوند. این روش در افراد بسیار چاق صورت مى گیرد و بیمار غذا را به شكل مایعات و از طریق سرم یا لوله هاى موئین دریافت مى كند.

7-
محدود كردن حجم معده :در این روش با قطع یا برداشتن یا منگنه كردن قسمتی از معده به صورتی كه سایر قسمت ها قابل استفاده باشد، حجم معده را كم مى كنند. امروزه روش دیگرى هم براى این كار صورت مى گیرد كه عبارت است از فرستادن بادكنكى در معده كه بدین وسیله حجم معده را كم مى كنند.

8-
لیپوساكشن:عبارت است از خارج كردن چربى ها. روش انجام كار به این ترتیب است كه شكافى به اندازه 2-1 سانتى متر از طریق لوله اى كه از بافت چربى به بیرون متصل است ایجاد مى كنند و از این طریق چربى ها را خارج مى كنند. در این روش خطر آمبولی چربی زیاد است حدود 1 درصد .

9-
جراحى:روش جراحى براى كاهش وزن توسط پزشكان فقط در مورد افراد بسیار چاق و در شرایط بسیار ویژه توصیه مى گردد زیرا 4-3 درصد احتمال آمبولى (لخته شدن خون در رگ ها) در نتیجه جراحى وجود دارد.

ما تنها روش اول كاهش وزن یعنى رژیم غذایى و ورزش را پیشنهاد مى كنیم.
نکات مهم در کاهش وزن:
توصيه های مهم در رژ يم كاهش وزن :

چربى هاى رژیم خود را محدود كنید.
هرچیزى كه در دهان شما مزه شیرینى دارد (قند، شكلات، شكر، شیرینى، كیك، آبنبات و...) را از رژیم غذایى خود حذف كنید.
از غذاهاى سرخ كرده و پركالرى (نظیر چیپس، نوشابه ، مایونز، كله پاچه و ...) پرهیز كنید .
حتى الامكان پوست مرغ و چربی گوشت را جدا كنید .
در هنگام طبخ از روش هایى نظیر آب پز كردن، طبخ در فر یا ماكروویو و یا كباب كردن استفاده كنید.
حتماً قبل از وعده غذایى اصلى به خوردن مواد پرفیبر نظیر سالاد، كدو و ... بپردازید. ما سالاد كلم یا كاهو را همراه با آب لیموى تازه یا سركه سیب توصیه مى كنىم. سركه سیب علاوه بر تاثیر برلاغرى تاثیرات زیادى بر پوست و زیبایى دارد (حتى الامكان از سركه هاى فرآیند شده بپرهیزید).
نوشیدن آب به میزان حداقل 8 لیوان در روز را فراموش نكنید.
در پایان بهتر است كه بدانیم براى خانم ها رژیم هاى زیر 1200 كالرى و براى آقایان زیر 1400 كالرى توصیه نمى شود.
بهترین رژیم ها آنهایى است كه در 6-5 وعده غذایى تنظیم شده باشد .
براى كاهش عوارض جانبى، كاهش وزن نباید بیشتر از 2 تا 4 كیلوگرم در ماه باشد.
براى جلوگیرى از عادت كردن بدن، از استفاده بى اراده از رژیم های متعدد باید پرهیز كرد یعنى اینطور نباشد که چند هفته فرد در رژیم باشد و بعد آن را رها كند.
همچنین باید كاهش كالرى طورى باشد كه به تدریج به كالرى پائین تر رسید تا بر اساس كاهش كالرى كاهش وزن صورت بگیرد.
برای اینکه لاغر شوید ، به همراه رژیم لاغری ، حداقل سه بار در هفته و هر بار مدت 30 تا 45 دقیقه ورزش (مثلا پیاده روی) کنید.
براى جلوگیرى از بروز مشكلات گوارشى مثل یبوست، در طول رژیم حتماً مقدار روغن ذكر شده در رژیم خود را ( كه بهتر است روغن زیتون باشد)، فراموش نكنید.
حبوبات را كه منابع بسیار خوب پروتئین و فاقد چربی هستند را در رژیم خود استفاده كنید. فقط قبل از طبخ حتماً آنها را خیس كنید تا از نفخ آنها كاسته شود. براى جلوگیرى از نفخ احتمالى پس از صرف حبوبات یك استكان كوچك عرق نعنا یا عرق رازیانه را به شما توصیه مى كنم.
در طول رژیم خود این ضرب المثل انگلیسى را به خاطر داشته باشید كه خوردن روزانه یك عدد سیب شما را از مراجعه به پزشک بى نیاز مى كند (بهتر است، سیب با پوست میل شود). بهتر است در طول رژیم مصرف میوه هاى بسیار شیرین نظیر موز ، انبه ، آناناس،هندوانه،خربزه و... را محدود كنید.در متون قدیمى به نقش گیلاس و انگور در کاهش وزن(البته به میزان حساب شده و به صورت ناشتا) اشاره شده است.
مصرف سبزیجات، چه به صورت خام و چه پخته، به دلیل داشتن کالری کم ، در رژیم لاغری آزاد است.
همچنین مصرف یك لیوان آب (آب ولرم بهتر است) همراه با یك عدد لیموى تازه یا آب لیمو، در اتمام هر وعده غذایى توصیه مى شود.
از سبزیجات، مصرف شلغم چه به صورت خام در سالاد و چه به صورت پخته (چون در طبخ احتیاج به روغن ندارد)،همچنین اسفناج پخته و انواع دیگرى از سبزیجات به دلیل كم كالرى بودن آنها توصیه مى شود.
گوجه فرنگى یكى از سبزیجات كم كالرى و سرشار از ویتامینC است، بنابراین اگر نسبت به آن آلرژى غذایى ندارید مصرف آن را در رژیم غذایى خود قرار دهید.
درباره طبخ برنج بهتر است، برنج به صورت كته و با مقدار خیلی کمی روغن مایع پخته شود.همچنین همراه برنج اگر پیاز خورده شود، ویتامین هاىBبرنج جذب مى شود.
ضرب المثل دیگرى وجود دارد كه مى گوید ماهى غذاى مغز است، بنابراین حداقل هفته اى دو بار ماهی بخورید.ژ
چاى و قهوه را حداقل یك ساعت پس از صرف غذا و حتى الامكان به صورت رقیق بنوشید (بیشتر از 7 فنجان رقیق در روز توصیه نمى شود).
همراه غذاهاى گوشتى از منابع ویتامینCمثل آب مرکبات ( پرتقال ، لیمو و نارنج )،جعفرى تازه، گوجه فرنگى، فلفل دلمه ای و ... استفاده كنید تا آهن آن بهتر جذب شود.
لازم است بدانید كه سویا از منابع بسیار عالى پروتئین گیاهی (بدون چربى) است كه در كاهش چربى هاى خون نیز اثرات شگرفى دارد (كلسترول،LDL، ترى گلیسیرید). این ماده غذایى براى خانم هایى كه دوران یائسگى را مى گذرانند بسیار سودمند است و همچنین براى خانم هاى شیرده و افراد مبتلا به پوكى استخوان هم نافع است.
نوشیدن 8 لیوان آب در روز را فراموش نكنید و هر روز پس از برخاستن از خواب یك لیوان آب ولرم یا یك عدد میوه میل كنید.
به طور كلى سعى كنید لبنیات مصرفى شما از نوع كم چرب باشد. فراموش نكنید كه غفلت از خوردن شیر و فرآورده هاى لبنى ، اثرات مضر جبران ناپذیرى مانند پوكى استخوان را به دنبال خواهد داشت، پس مصرف حداقل 2 لیوان شیر یا ماست در روز را فراموش نكنید.
بشقاب غذاى خود را كوچك انتخاب كنید، غذاى خود را كشیده و در جایى دورتر از منبع اصلى غذا (دیس، قابلمه و...) آن را میل كنید. سعى كنید قاشق را در فواصل بردن به دهان در بشقاب بگذارید و مجدداً بردارید و اگر مى توانید از چنگال استفاده كنید.
سبزیجات برگ سبز تیره و میوه هاى زرد رنگ سرشار از ویتامینA و یا پیش ساز آن است، بنابراین از مصرف برگ سبز رنگ تیره كاهو امتناع نورزید و به خوردن میوه ها و سبزیجات سبز و زرد توجه داشته باشید.
طالبى یكى از منابع بسیار عالى این ویتامین است. هویج ، كاهو، بروكلى ، لوبیا سبز، بامیه، هلو و ... سرشار از ویتامینA است.
مصرف مواد غذایی مثل ترشى، خیار شور، آدامس هاى بدون قند ، چاى، قهوه و چاشنى هاى ترش به دلیل كم كالرى یا بدون كالرى بودن آزاد است، ولى مصرف بسیارى از آنها براى شما مشكل تغذیه اى (در صورت زیاده روى) ایجاد مى كند، پس استفاده كم از آنها را در برنامه غذایى خود داشته باشید.
گردو و بادام از بهترین دانه هاى گیاهى هستند كه هر 2 عدد گردوى كامل معادل 1 قاشق غذا خورى روغن مایع و یك قاشق مربا خورى روغن جامد، كره، مارگارین كالرى دارد، چربى آن بسیار مفید بوده و قابل استفاده در میان وعده ها و یا همراه با سالاد است.
عدس از منابع بسیار عالى پروتئین است. حاوى ویتامین هاىB و مواد معدنى است، مصرف آن را به شكل عدسى (بدون افزودن آرد و سیب زمینى ) بسیار توصیه مى كنم.
در رژیم كاهش وزن تاكید اساسى بر مصرف شام زود هنگام (قبل از ساعت 8) است.
قبل از خواب یك لیوان شیر بنوشید، شیر گرم مدت زمان بیشترى در معده مى ماند و احساس سیرى بیشترى در طول شب خواهید داشت و شیر ولرم باعث آرامش اعصاب می شود و می توانید خواب راحتی داشته باشید.
منبع : www.drbeigloo.com

امضای کاربر :

چهارشنبه 12 شهریور 1393 - 12:13
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group